به وبلاگ من خوش آمدید

Welcome to my weblog

انواع موتور هاي جت

ياسر كريمي
به وبلاگ من خوش آمدید Welcome to my weblog

انواع موتور هاي جت

 
 ۱ .توربين گاز
 ۲ .توربو فن
۳ .رم جت
  ۴.پالس جت                                            
۵پرشر جت
۶توربو جت
۷توربو پراپ
 
 ۱ توربين گاز
 در حقيقت تمامي موتورهاي جتي که داراي توربين هستند توربين گازناميده مي شوند ولي اصطلاح توربين گاز بيشتر به موتورهاي جتي داده ميشود که هدف استفاده از آنها توليد رانش نيست بلکه چرخاندن توربين و اکثرا براي توليد برق است و برخي اوقات در طراحي و نحوه قرار گرفتن توربين ها و نازل با انواع ديگر موتور جت تفاوت عمده اي دارند .  ..
در توربين هاي بخار براي چرخاندن توربينها ابتدا آب را توسط سوختهاي فسيلي حرارت ميدهند تا آب تبديل به بخار شود و بخار سبب چرخش توربين ميشود که اين سيستم داراي ضعفهايي است از جمله حجيم بودن دستگاهها و تشکيلات نيروگاه ولي در توربين گاز مرحله تبديل آب به بخار حذف شده است و گاز هاي داغ خروجي که در توربين بخار هدر ميشوند در اين حالت مستقيما سبب چرخش توربين ميگردد .
2. توربوفن
موتور هاي توربو فن در واقع داراي فرآيندي مابين دو موتور توربوجت و توربو پراپ هستند . تفاوت اين موتور با موتور توربو پراپ در اين نکته است که پنکه موتور توربوپراپ کاملا خارج از  پوسته و بدنه موتور قرار دارد ولي در موتور توربوفن اين پنکه کاملا در داخل پوسته موتور قرار دارد . از اين نوع موتور جت براي سرعت هاي مادون صوت استفاده ميگردد .توربوفن ها داراي بازدهي نسبي زيادي هستند . بخشي از هواي ورودي توسط پنکه اين موتور توسط داکتي و جدا از محفظه احتراق و توربين ولي در امتداد آنها به سمت نازل پيش برده ميشود که در نهايت نيز به گاز هاي داغ توليدي ميپيوندد و بر نيروي رانش توليدي ميافزايد . در زير شکلي  برش خورده از يک موتور توربو فن مشاهده ميشود ولي داکت هدايت هوا در شکل مشخص نيست .
                         
3. رم جت
 4. پالس جت
            پالس جتها يکي از انواع قديمي موتور جت ميباشند که بعضي اوقات بدليل مشترکاتي با رم جت يکي شمرده ميشوند .پالس جت ها همانند رم جت نه داراي کمپرسور هستند و نه داراي توربين ولي از نظر کار کرد تفاوت عمده اي دارند .موتورهاي پالس جت  در گذشته کاربرد داشتند و در هواپيما هاي قديمي به عنوان پيشران استفاده ميشدند ولي هم اکنون استفاده چنداني ندارند چراکه امروزه موتور هاي توربو جت با بازدهي بالا جايي براي انواع ديگر باقي نگذاشتند ولي به دليل سيستم کارکرد جالبي که اين موتور دارد به تشريح دونوع از اين موتور ميپردازيم .در موتورهاي پالس جت به خصوص نوع دريچه دار عمل احتراق با فرض ايده آل حجم ثابت است . دقت شود که پالس جت ها بر خلاف رم جت ها در سرعت صفر نيز قابليت استارت و کار آيي هستند .( در مورد پالس جت ها اين باور عمومي وجود دارد که حداکثر سرعت پرنده اي که با پيشران پالس جت حرکت ميکند زير 750 کيلومتر بر ساعت ميباشد )
سيکل کارکرد پالس جت دريچه دار :   
 احتراق :                           
انفجار:
در اين مرحل سوخت و هواي منبسط شده از نازل خارج ميگرددو گازهاي داغ خروجي منجر به توليد نيروي رانش ميگردد.                                        


    سوخت گيري:                                                    
 گازهاي داغ بدليل انعطاف پذيري و دارا بودن جرم تمايل به حفظ حركت خود به سمت نازل را دارند حتي اگرفشار داخل موتور كمتر فشار محيط باشد خروج اين گازها از محفظه احتراق موجب افت فشار در محفظه و بازشدن شير يكطرفه ميگردد و مقداري سوخت و هوا به اين محفظه وارد ميشود
      فشردگي:                                                
بدليل فشار كم موجود بين هوا و سوخت ورودي    و  گازهاي داغ خروجي مقداري از اين گازهاي داغ به محفظه احتراق باز ميگرددكه اين عمل موجت محترق شدن اين توده هوا و سوخت ميشود و سيكل به مرحله اول باز ميگردد  .
سيکل کارکرد پالس جت بدون دريچه :
در پالس جت هاي بدون دريچه خمي که مابين محفظه احتراق و نازل قرار دارد دقيقا کاري را انجام ميدهد که دريچه در نوع دريچه دار انجام ميدهد .با وجود اين خم در اين ناحيه کاهش فشار ايجاد شده و مقداري از گاز هاي در حال خروج را به محفظه احتراق باز ميگرداند .و بقيه مراحل دقيقا همانند نوع دريچه دار ميباشد که در بالا توضيح داده شد .
 
5. پرشر جت
 
اين موتور جت امروزه كاربردي در صنايع هوايي و به عنوان پيشران جت ندارد . اين موتور را ميتوان طرحي ابتدايي از موتور رم جت دانست . در اين پيشران جت سوخت از قسمت بالايي  به داخل لوله اي چند تكه كه از بالا به پايين قطور تر ميگردد پاشيده ميشود و از قسمت بالايي و دهانه لوله و همچنين از فواصلي كه مابين اين لوله چند تكه وجود دارد هواي تازه وارد لوله شده و با سوخت مخلوط ميگردد . سپس مخلوط سوخت و هوا وارد محفظه احتراق شده و محترق ميگردند . براي گرم كردن  سوخت پيش از عمل احتراق ، لوله سوخت رسان را در محفظه احتراق و بدور جدار داخلي آن ميپيچانند  و به اين ترتيب سوخت گرما را از توده گاز داغ محترق شده دريافت ميكند و گرم ميشود ، به اين ترتيب عمل احتراق نيز با كيفيت بهتري انجام ميگردد.
6. توربو جت
توربو جت با جريان محوري :
توربو جت با جريان مرکزي :
7. توربو پراپ
 
موتور جت توربو پراپ ، موتوري است ما بين موتور توربوفن و توربو جت .طرز کارکرد اين موتور با توربو جت دقيقا همسان ميباشد  . پروانه بزرگ که به شفت اصلي متصل است نيروي رانش يا تراست توليد ميکند نيروي تراست توليدي پروانه همراه با نيروي رانش توليدي توسط گازهاي داغ خروجي نيروي رانش برآيند را توليد ميکند .

 



تاريخ : سه شنبه ۲۲ آذر ۱۳۹۰ | 8:59 | نویسنده : ياسر كريمي |
.: Weblog Themes By M a h S k i n:.