به وبلاگ من خوش آمدید

Welcome to my weblog

فورج قالب بسته

ياسر كريمي
به وبلاگ من خوش آمدید Welcome to my weblog

فورج قالب بسته

فورج قالب بسته یکی از روش‌ های مهم شکل‌ دهی فلزات است که در آن ، قطعه کار بین دو نیمه قالب فورج قرار گرفته و تحت فشار بسیار زیاد قرار می‌ گیرد . این فشار باعث تغییر شکل فلز و ایجاد قطعه‌ ای با شکل و ابعاد دقیق می‌ شود .

فورج قالب بسته

فورج روشی برای شکل دهی فلزات هست که دو نوع دارد فورج قالب باز و قالب بسته . در روش قالب باز ، قطعه کار بین دو قالب ساده یا مسطح قرار می‌ گیرد و با ضربه چکش یا پرس تغییر شکل می‌ دهد . دقت ابعادی در این روش نسبت به فورج قالب بسته کمتر است . در فورج قالب بسته ، قالب‌ ها دارای حفره‌ هایی با شکل دقیق قطعه نهایی هستند و قطعه کار تحت فشار بسیار زیادی در این حفره‌ ها قرار می‌ گیرد . این امر باعث ایجاد قطعاتی با دقت ابعادی بالا و خواص مکانیکی بهتر می‌ شود . این روش امتیازاتی دارد که باعث محبوبیت آن می شود . قطعات تولید شده با این روش دارای ابعادی بسیار دقیق و یکنواختی هستند و هم چنین خواص مکانیکی بهتری دارد زیرا فرآیند فورج باعث بهبود خواص مکانیکی فلز مانند استحکام ، سختی و چقرمگی می‌ شود .

گروه صنعتی اقدم

چرا فورجینگ (فورج) مهم است ؟

فورجینگ یک فرآیند مهم و پرکاربرد در صنعت است که برای تولید قطعات فلزی با کیفیت و دقت ابعادی بالا استفاده می‌ شود ، در این روش فلزات تحت فشار و حرارت شکل داده می‌ شوند . در واقع ، فورجینگ به معنای شکل دادن فلز با استفاده از نیروی خارجی است . این نیرو می‌ تواند به صورت ضربه‌ ای ( مانند ضربه چکش ) یا فشاری ( مانند فشار پرس ) اعمال شود . فرایند فورجینگ باعث می‌ شود دانه‌ های تشکیل دهنده فلز به هم نزدیک‌ تر شده و ساختار آن متراکم‌ تر شود به همین دلیل باعث افزایش استحکام ، چقرمگی و دوام قطعه شود . با استفاده از قالب‌ های دقیق می‌ توان قطعاتی با ابعاد و شکل بسیار دقیق ، قطعات پیچیده با حفره‌ ، سوراخ‌ و برجستگی‌ های مختلف را به روش فورجینگ تولید کرد . در مقایسه با روش‌ های دیگر شکل‌ دهی فلز ، ضایعات تولید شده در فرآیند فورجینگ بسیار کمتر است و هم چنین امکان تولید انبوه قطعات با شکل و اندازه یکسان وجود دارد .

انواع فورجینگ

فورجینگ یا آهنگری به روش‌ های مختلفی انجام می‌ شود که هر کدام مزایا و کاربرد های خاص خود را دارند . در ادامه به برخی از انواع مهم فورجینگ اشاره می‌ کنیم :

  • بر اساس دما :

سرد (Cold Forging) : در این روش ، فلز در دمای محیط یا دمای کمی بالاتر شکل داده می‌ شود . این روش برای فلزات نرم‌تر مانند مس ، آلومینیوم و برخی آلیاژها مناسب است .
گرم (Warm Forging) : در روش گرم فلز تا دمایی کمتر از دمای تبلور مجدد گرم می‌ شود و سپس شکل داده می‌ شود . این روش برای فلزاتی که در دمای محیط سخت هستند ، مناسب است .
داغ (Hot Forging) : در فورج داغ ، فلز تا دمای تبلور مجدد یا بالاتر از آن گرم می‌ شود و سپس شکل داده می‌ شود . این روش برای اکثر فلزات ، به ویژه فولاد ها ، گزینه خوبی است .

  • بر اساس نوع قالب:

فورج آزاد (Open Die Forging): در آن فلز بین دو قالب ساده یا مسطح قرار گرفته و با ضربات چکش یا پرس شکل داده می‌ شود .
فورج قالب بسته (Closed Die Forging) : در این روش ، فلز بین دو قالب پیچیده با حفره‌ های دقیق قرار گرفته و تحت فشار قرار می‌ گیرد تا شکل قطعه نهایی را به خود بگیرد .
فورج قالب نیمه بسته (Semi-Closed Die Forging) : ترکیبی از دو روش قبلی است .

  • بر اساس روش اعمال نیرو:

ضربه‌ ای (Hammer Forging) : در این روش ، از چکش‌ های مکانیکی یا پنوماتیکی برای اعمال ضربات به فلز استفاده می‌ شود .
پرس (Press Forging) : در فورج پرس ، از پرس‌ های هیدرولیکی یا مکانیکی برای اعمال فشار به فلز استفاده می‌ شود .

کاربرد های فورج قالب بسته

به طور خلاصه ، فورج قالب بسته یک روش بسیار دقیق و کارآمد برای تولید قطعات فلزی با خواص مکانیکی بالا است . امکان تولید انبوه قطعات با شکل و اندازه یکسان وجود دارد . مراحل فرآیند فورج قالب بسته به این صورت است که ابتدا قطعه کار ( شمش فلزی ) به اندازه و شکل مناسب برش داده می‌ شود . قطعه کار تا دمای مناسب گرم می‌ شود تا شکل‌ پذیری آن افزایش یابد و بین دو نیمه قالب قرار گیرد . با اعمال فشار بسیار زیاد به قالب‌ ها ، قطعه کار به شکل حفره قالب تغییر شکل می‌ دهد . سپس قطعه شکل گرفته به آرامی خنک می‌ شود و در آخر از قالب خارج می‌ شود . فورج قالب بسته در تولید انواع مختلف قطعات فلزی کاربرد دارد که در ادامه به آن ها اشاره کرده ایم :

  • قطعات خودرو : شفت‌ ، میل‌ لنگ‌ و چرخ‌ دنده‌ ها
  • قطعات هواپیما : پره‌ های توربین و شاسی
  • قطعات صنعتی : قطعات پرس و قالب‌ سازی
  • قطعات نظامی : پوکه‌ های مهمات و قطعات تانک


تاريخ : یکشنبه ۲۵ شهریور ۱۴۰۳ | 10:47 | نویسنده : ياسر كريمي |
.: Weblog Themes By M a h S k i n:.